Piłka gimnastyczna – jaką wybrać?

Piłki gimnastyczne są dostępne w wielu rodzajach: tradycyjne do fitnessu, mini lub podłużne „fasolki”. Można je wykorzystywać do wzmacniania mięśni, w tym głębokich, odpowiedzialnych za postawę. Są też używane w rehabilitacji.

Zalety ćwiczeń z piłką gimnastyczną

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną wpływają pozytywnie na zmysł równowagi. Trening aktywuje tzw. mięśnie głębokie, które stabilizują kręgosłup. Są odpowiedzialne m.in. za prawidłową postawę. Regularna aktywność wykorzystująca tego typu przyrządy do ćwiczeń zmniejsza ryzyko problemów z kręgosłupem, który jest osłabiony u osób ze słabymi mięśniami głębokimi. Ćwiczenia pozwalają też na wzmocnienie innych mięśni, mogą być stosowane do masażu i w rehabilitacji.

Piłka do fitnessu

Klasyczna piłka do fitnessu jest wykonana z antypoślizgowej gumy PCV. Jest dostępna w różnych rozmiarach. Jej średnica ma od 56 do 75 cm. Przy jej zakupie należy zwrócić uwagę na grubość gumy, z której została zrobiona. Im grubsza, tym bardziej jest trwała. Może być wykorzystywana do zajęć fitness oraz samodzielnego wzmacniania mięśni.

Piłka gimnastyczna ABS

Piłka gimnastyczna ABS może być używana do tych samych celów co klasyczna piłka. Ten typ przyrządu został jednak wykonany z pianki ABS, która jest bardzo odporna na przebicie. Nawet w przypadku pęknięcia, materiał się nie rozerwie, uleci z niej jedynie powietrze. Zwiększa to bezpieczeństwo korzystania z przyrządu.

Piłka z wypustkami

Piłka gimnastyczna z wypustkami została wyposażona w rozmieszczone na całej powierzchni przyrządu (lub tylko na jej częściach) niewielkie wypustki przypominające wyglądem kolce. Mają one działanie masujące. Tego typu piłki są wykorzystywane m.in. w jodze i pilatesie. Pozwalają się odprężyć i pobudzają krążenie.

Mini piłka gimnastyczna

Piłka w wersji mini ma średnicę od 16 do 26 cm. Stosuje się ją do ćwiczeń ogólnorozwojowych – zarówno rozciągających, jak i wzmacniających – pilatesu i jogi. Może być też wykorzystywana w rehabilitacji i na zajęciach korekcyjnych. Często używa się jej na zajęciach przeznaczonych dla kobiet w ciąży. Podczas ćwiczeń na mini piłce gimnastycznej podpiera się na niej ręką lub trzyma się ją w zgięciach nóg: na stopie, pod kolanem bądź pomiędzy udem a biodrem. Dzięki temu pozwala mocniej zaangażować do pracy mięśnie głębokie.

Piłka gimnastyczna z uchwytami

Kolejny rodzaj piłki do fitnessu to piłka gimnastyczna z uchwytami. Można na niej skakać, z czego najbardziej zadowolone będą dzieci. Niektóre modele z uchwytami mają linki, które wykorzystuje się do wzmacniania mięśni barków i ramion.

Piła gimnastyczna „fasolka”

Piła gimnastyczna „fasolka” ma z kolei owalny, podłużny kształt i rozmiar 45×90 cm. Jest wykorzystywana głównie do ćwiczeń korekcyjnych i rehabilitacji. Niektóre modele „fasolki” mają wypustki masujące.